Levyarvio: Ulos myyttisestä maailmasta – The Mystic Revelation Of Teppo Revon uudessa levyssä asuu hartaus ja groove

The Mystic Revelation Of Teppo Repo
Kosmoksen erakko
Sähkö

Uusimmalla levyllään The Mystic Revelation Of Teppo Repo ottaa muutaman askeleen ulos siitä myyttisestä maailmasta, jossa se yleensä asuu ja kohti riisutumpaa ilmaisua. Suomalainen äänimaisema ja muotokieli saavat seurakseen spirituaalisen jazzin sekä dubin sävyjä ja tukun erilaisia rytmejä nyabinghistä elektroon.

Levy rakentuu vahvasti Otto Eskelisen huilun ja Eero Tikkasen basson yhteispelin varaan, jota Arwi Lind tukee vaihtuvalla lyömäsoitin-arsenaalilla sähkörummuista erilaisiin akustisiin kilkuttimiin. Eero Tikkasen sävellykset ovat levyn huippukohtia: kansanmusiikista ammentava Yö päivällä ja modaalinen jazz-pala Reida ovat molemmat upeita melodioita ja toteutus tuo esiin niissä asuvan hartauden.

Otto Eskelisen säveltämät Jolkottavat sudet ja Vuosaaren kirkonkellot on sovitettu pitkiksi, sähkörumpujen ajamiksi grooveiksi, joista varsinkin jälkimmäisen perkussiosovitus on äärimmäisen hieno, mutta muilta osin biisi ei ehkä ihan kanna lähes kymmenen minuutin pituuttaan. Kalahari on käytännössä aika uskollinen Dollar Brandin alkuperäiselle esitykselle.

The Mystic Revelation Of Teppo Repo tuntuu olevan kiinnostavan muutoksen äärellä, mutta osassa tätä levyä saumat näkyvät vielä.