Inkerinmaan viimeisen paimenpojan soitinpakista löytyvät niin lehmänsarvet kuin sämplerikin – The Mystic Revelation Of Teppo Repo ei ole primitiivitrippailussaan teennäinen

Arvio julkaistu Soundissa 3/2018.
Kirjoittanut: Pekka Laine.

Arvio

The Mystic Revelation Of Teppo Repo
Tulisen kukon tanssi
Helmi

The Mystic Revelation Of Teppo Repo -yhtyeen arkaaisen ajaton ja modernisti paljas musiikki asettaa normipopin historiakäsityksen koomiseen valoon. Popmusiikille ominaiset ”onko vaikutteissa enemmän kasaria vai ysäriä” -tyyppiset puntaroinnit tuntuvat naurettavilta, jos vastassa on muinaisuuden ja tulevaisuuden välinen aikajänne.

Suurelta mystiseltä musanero Teodor Revolta spirituaalisen suunnan luomistyölleen ottanut trio sukeltaa nykyihmiselle suoduin keinoin musiikin aikaa uhmaaviin syvärakenteisiin. Vuonna 1962 kuolleen Inkerinmaan viimeisen paimenpojan Tepon huilu soi suoraa yhteyttä kansansa myyttisen alkuhämärään. Opetuslapset joutuvat arvaamaan, keksimään ja kuvittelemaan soivista sirpaleista sillan sinne, mistä varmuudella emme voi enää tietää mitään.

Pieni otos TMROTR:n soitinluettelosta kertoo olennaisen yhtyeen asenteesta: koivuhuilut, lehmänsarvet, syntetisaattori ja sämpleri mahtuvat sulassa sovussa etnoradikaalien työkalupakkiin. Osittain kallioluolassa äänitetyn levyn primitiivitrippailussa ei ole mitään teennäistä. Nämä maagiset melodiat ja takapuolen liikkeelle saavat hypnoottiset rytmit hylkivät luokitteluita. Tulisen kukon tanssi on yhtä hyvin elektronisen ajan pelisäännöillä luotua mielikuvitusmuinaisuutta kuin kauan sitten kadonneesta ajasta imetyillä soundeilla soivaa teknoa.

Lisää luettavaa