THE MARS VOLTA: The Bedlam In Goliath

THE MARS VOLTA
The Bedlam In Goliath
Universal

Joillekin The Mars Voltan monimuotoinen hektisyys menee yli hilseen ja toisille yhtye on addiktio. Uusi The Bedlam In Goliath -levy vain syventää kuilua koulukuntien välillä. Se on välillä kauneinta, mitä Omar Rodriguez-Lopez ja Cedric Bixler-Zavala ovat koskaan tehneet, ja välillä ruminta.

Kuten aina ennenkin, The Mars Voltan musiikki nojautuu hetkellisyyteen, jossa yhdeksän instrumentin orkesteri saattaa varottamatta vajota yksinäiseen bassoriffiin. Jatkuvasta muutoksesta huolimatta yhtye onnistuu pitämään itsensä ja kappaleensa hyvin kasassa. Tällaiseen taidokkaasti toteutetun hetkellisyyden ja kestävyyden yhteiseloon tämän yhtyeen musiikissa niin moni on rakastunutkin.
Uutta levyä tehdessä bändi koki lukuisia ongelmia, joista Rodriguez-Lopez syytti Bixler-Zavalalle ostamaansa spiritistisissä istunnoissa käytettyä ouija-lautaa. Kenties kaikki ei ole Lopezin päässä, sillä tarun mukaan ouija-lauta on vahvassa yhteydessä menneeseen ja kuolleeseen. Taikauskoiset voltalaiset löysivät laudan avulla innostuksen uuteen levyyn.

The Bedlam In Goliath -levyllä on 12 biisiä. Rakenne on tyypillistä The Mars Voltaa, mutta edelliseen Amputechture -levyyn (2006) verrattuna tämä on yhtenäisempi kokonaisuus. Amputechturella ei ollut yhdistävää teemaa, kuten nyt. The Bedlam In Goliathia kuunnellessa vaikuttaa selvältä, että Voltalle sopivat teemalevyt: jokaisesta kappaleesta on löydettävissä jokin yhteys johonkin toiseen albumi biisiin, ja ne vaikeimmatkin biisit saavat näin oikeutuksensa.

Aloitus on voimakas. Aberinkula tuo hetkeksi mieleen yhtyeen De-Loused In The Comatorium -debyytin (2003) Intertiatic ESP -kappaleen, mutta syöksähtää nopeasti omille suunnilleen. Raidan ehdottomiin huippuhetkiin kuuluu Bixler-Zavalan epätoivoiselta kuulostava laulu kertosäkeessä. Levy jatkuu seuraavaan biisiin ilman, että sitä edes huomaa. Albumin edettyä lähes vartin vastaan tulee kaunis Ilyena, jonka ohella yhtyeen hitaampaa ja siksi myös erottuvampaa ilmaisua tuovat esiin Tourniquet Man ja Agadez. Nämä kappaleet toimivat vähemmällä massalla kuin levyn muut biisit, joissa tuntuu välillä tapahtuvan liikaakin.

The Mars Voltan vahvuus on bändin rohkeudessa etsiä ilmaisua myös sieltä, mistä muut eivät rohkene. The Bedlam In Goliath on Rodriguez-Lopezin taidonnäyte säveltäjänä sekä tuottajana ja The Mars Voltan taidonnäyte yhtyeenä, joka kykenee sovittamaan kaikki Lopezin harhailevat ajatukset kestäväksi kokonaisuudeksi.