A PERFECT CIRCLE: Mer de Noms

Arvio julkaistu Soundissa 07/2000.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Angstisen uusmetallin Æniman (1996) myötä huippuunsa hioneen Toolin toipuessa levy-yhtiöhuolistaan on kvartetin laulaja Maynard James Keenan lähtenyt hankkeeseen, jonka funktio on jokseenkin epäselvä.

Arvio

A PERFECT CIRCLE
Mer de Noms
Virgin

Angstisen uusmetallin Æniman (1996) myötä huippuunsa hioneen Toolin toipuessa levy-yhtiöhuolistaan on kvartetin laulaja Maynard James Keenan lähtenyt hankkeeseen, jonka funktio on jokseenkin epäselvä. Kita-risti/ohjelmoija Billy Howerdel on toki onnistunut emuloimaan innoittajiaan sujuvasti, mutta Keenanin ääni vetää A Perfect Circlen soundia aivan liiaksi Toolin tontille.
Nine Inch Nailsin ja Toolin tapaan raskassoutuisesti vellova Mer de Noms toimii parhaiten jonkinlaisena välipalana kyseisten yhtyeiden uusia tuotoksia vartoileville. Howerdelin, Keenanin ja renessanssirumpali Josh Freesen soitteita syventävät Paz Lenchantinin ääni sekä viulut ja muutamat valikoidut vieraat, mutta projektinomaisuutta alleviivaa vahvasti jo sekin, että bändikuvissa muiden rinnalla poseeraava kitaristi Troy van Leeuwen on ehtinyt lirauttamaan kiekolle vain pari soolonpätkää. Paikoin korniin goottailuun sortuva Howerdel elää parhaillaan omaa unelmaansa ja kiekon hienoimmin jyräävät raidat (The Hollow, Magdalena, Rose, Orestes, 3 Libras) olisivat kenties kelvanneet työstöön jopa muulle Tool -jengille. Olisipa toden totta ollut jännittävää kuikkia kärpäsenä katossa, kun Maynard soittaa Mer de Nomsia ensi kertaa emoyhtyeensä jäsenille. 

Lisää luettavaa