A PERFECT CIRCLE: Thirteenth Step

Arvio julkaistu Soundissa 11/2003.
Kirjoittanut: Petri Silas.
A Perfect Circlen alkuperäisen olemassaolon oikeutti Soundissakin dokumentoitu tilanne, johon Tool joutui kahden tuoreimman studiolevynsä välissä: kun lakituvassa selvitetyt managerisotkut venyivät ja venyivät, päätti laulaja Maynard James Keenan laittaa pystyyn pikku sivuprojektin.

Arvio

A PERFECT CIRCLE
Thirteenth Step
Virgin

A Perfect Circlen alkuperäisen olemassaolon oikeutti Soundissakin dokumentoitu tilanne, johon Tool joutui kahden tuoreimman studiolevynsä välissä: kun lakituvassa selvitetyt managerisotkut venyivät ja venyivät, päätti laulaja Maynard James Keenan laittaa pystyyn pikku sivuprojektin. Tulokseksi saatiin albumi nimeltä Mer de Noms (2000) sekä menestyksekäs kiertue kotikonnuilla USA:ssa. Siinä se. Mutta miksi ihmeessä traditiota oli pakko jatkaa?

Tällä kertaa Maynardin, kitaristi Billy Howerdelin sekä rumpali Josh Freesen ympärille on kerätty entisiä Marilyn Manson- ja Smashing Pumpkins -muusikoita, mutta siinä homman suurin mainosarvo tavallaan onkin. Etenkin kun kitaristi James Iha liittyi mukaan vasta äänitysten jo loputtua. Niinpä hänen nimellään kalastellaan lähinnä uuslukutaidottomia kokoonpanon esittelevän otsikon "A Perfect Circle Live Is" -otsikon alla. Kenellekään ei siis varsinaisesti valehdella, mutta eipä kauaskaan jäädä.

Musiikillisesti, tekstuaalisesti ja konseptinsa tasolla Thirteenth Step jatkaa edeltäjänsä linjoilla. Eli esillä on vähän gootahtavaa ja alternativempaa soundia kuin Toolin levyillä. Toolband.comin mainion viihdyttävä salaliittoteoreetikko Blair Blake ehtikin jo esittää ihmisille pistämättömän teoriansa siitä, miten Tool on Maynardin maskuliinisen puoliskon ilmentymä, A Perfect Circle puolestaan hänen naisellisen persoonansa manifestaatio. Mutta minkä sille tekee, ettei kofeiiniton kahvi ole koskaan maistunut yhtä hyvältä kuin aito asia. 

Lisää luettavaa