Harvat hyppyset ovat loihtineet maailmalle yhtä monta kuolematonta riffiä kuin Black Sabbath -komentaja Tony Iommin. Loudwire Nights kysyi riffimestarilta hiljattain, tuleeko tälle mieleen sellaisia, jotka ovat näyttäytyneet poikkeuksellisina heti kättelyssä.
”No, kuulostamatta itserakkaalta, niin onhan niitä muutama”, Iommi naurahtaa.
Erityisesti maestron mieleen nousee Black Sabbath.
”Tiesin heti Black Sabbathin tehtyämme — siinä oli vain tämä tietty viba ja tunnelma, se oli noihin aikoihin jotain hyvin erilaista, eikä moista oltu aiemmin kuultu. En tiedä kuinka kaikki oikein tapahtui. Se vain tavallaan pulpahti ilmoille. Se oli sen levyn kiintopiste. Kaikki loput soljuivat perässä tehtyämme Wicked Worldin ja Black Sabbathin.”
Muitakin merkittäviä riffejä löytyy. Into The Voidin Iommi nostaa esiin osin siksi, että kyseessä oli edesmenneen Eddie Van Halenin suosikki.
”Sama juttu Sabbath Bloody Sabbathin kanssa. Ja tykkäsin Into The Voidista, mikä oli Eddie Van Halenin lemppari”, Iommi sanoo. ”Hänellä oli tapana sanoa: ’Soita Into The Void.’ Se oli mahtava kuulla. Tuollaisia on muutamia — esimerkiksi Iron Man. On paljon sellaisia riffejä, joilla on jonkinlainen merkitys. Ne kaikki toki merkitsevät jotain, mutta nämä siis erottuivat heti aluksi joukosta.”
Oma merkityksensä yhtyeen maineen ja menestyksen kannalta oli jo Black Sabbathin avaavalla tritonuksella, joka paholaisen intervallinakin tunnetaan.
”Se avasi matopurkin. Keikoille alkoi tulla vaikka millaista porukkaa”, Iommi muistelee. ”Saimme alkuvuosina osamme niin uskovaisilta, satanisteilta ja luoja ties keneltä.”