Tutkimus: Suoratoistopalvelujen väärinkäyttö aiheuttaa vuodessa miljardien tappiot musiikkiteollisuudelle

Pienyritykset käyttävät virheellisesti yksityishenkilöille tarkoitettuja palveluja, mikä aiheuttaa tulojen menetyksiä.

Nielsen Musicin tuoreen tutkimuksen mukaan musiikkiteollisuus menettää vuosittain tuloja noin 2,65 miljardia dollaria suoratoistopalvelujen väärinkäytön vuoksi. Aiheesta uutisoi Billboard.

Tutkimuksen mukaan pienyritykset, jotka soittavat musiikkia julkisissa tiloissaan suoratoistopalveluja kuten Spotifyta käyttäen, käyttävät yrityksille räätälöityjen bisnestilien sijaan omia tai työntekijöidensä yksityishenkilötilejä, joita ei ole tarkoitettu kaupalliseen käyttöön. Tämä tarkoittaa sitä, että palvelusta maksetaan pienempi kuukausimaksu – tai käytetään täysin ilmaiseksi – ja näin ollen maksetaan huomattavasti pienempiä korvauksia levy-yhtiöille ja musiikin tekijöille.

Soundtrack Your Brand -yhtiön tukemassa tutkimuksessa selvitettiin noin 5 000 pienyrityksen käytäntöjä Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Saksassa sekä Ranskassa. Tutkimuksen mukaan 88 prosenttia yrityksistä soittaa musiikkia vähintään 4-5 päivänä viikossa, mutta vain 17 prosenttia käytti oikeaoppisesti bisnestiliä. Loput 83 prosenttia käytti henkilökohtaista Spotifyta tai Apple Musicia. Yli puolet näistä ei lisäksi tiennyt henkilökohtaisen tilin käyttämisen liiketiloissa olevan laitonta.

Yrityksille suoratoistopalveluja tarjoavan Soundtrack Your Brandin puheenjohtaja ja perustajajäsen Andreas Liffgardenin mukaan tämä johtuu siitä, että bisneksille tarkoitetut palvlut ovat jääneet kehityksessä muita jälkeen.

”Pienyritykset valitsevat kuluttajapalveluja, koska ne ovat paljon helppokäyttöisempiä ja helpommin saatavilla kuin suurin osa bisnesvaihtoehdoista. Tarvitsemme uuden sukupolven B2B-suoratoistopalveluja, jotka vetoavat yritysten omistajiin. Näin varmistamme, että musiikin tekijät saavat reilun korvauksen”, Spotifylla aiemmin työskennellyt Liffgarden toteaa.