Palataan kuitenkin takaisin Death Of Darkness -albumin äärelle. Kun kuuntelee amerikkalaisen Miles Walkerin (Coldplay, U2, Beyoncé) tyylikkäästi miksaamaa levyä, esiin pomppaa Kat Von D:n kanssa duetoitu countryvaikutteinen This Murder Takes Two.
– Biisin tarina on varsin mielenkiintoinen. Meidän taustavoimiin kuuluvan Dez Fafaran oma bändi Devildriver teki jokunen vuosi sitten Outlaws ’til The End, Vol. 1 -hevicountrylevyn, ja Dez tutustui silloin myös Johnny Cashin poikaan John Carter Cashiin, kertoo Linnankivi.
– Dez sai sitten idean, että The 69 Eyesin pitäisi tehdä country-ep Nashvillessa Cashin kanssa, ja meidän mielestä se oli paras idea ikinä. Vaikka projektia ei tuolloin saatukaan maaliin, me ehdittiin kuitenkin väsätä joitakin demoaihioita. Timo-Timo kirjoitti silloin This Murder Takes Twon varhaisen version, ja me päätettiinkin ottaa se mukaan Death Of Darknessille. Idea duetosta taas tuli Archzielta, sillä hän sai päähänsä, että biisin stoori nousee ihan uudelle tasolle naissolistin kanssa. Pistin sitten kysymyksen Kat Von D:lle, ja hän vastasi saman tien, että ”hell yeah”.
Linnankivi sanoo toivovansa, että This Murder Takes Two löytäisi tiensä erinäisten suoratoistopalvelujen soittolistoille.
– Jos kappale päätyy joillekin countrylistoille, niin mehän voidaan saada paljonkin uusia kuulijoita, huomauttaa Linnankivi.
– Maiden rajat ylittävää Vain elämää -ohjelmaa ei ole, mutta miten rockyhtye voi yhtäkkiä saavuttaa uuden maailmanlaajuisen yleisön? Yksi vastauksista on Netflix. Metallican Master Of Puppetsin saama valtava huomio Stranger Thingsissä on loistava esimerkki, ja niin on myös The Crampsin Goo Goo Muck -biisin esilletulo Wednesday-sarjassa. Yhtäkkiä miljoonat potentiaaliset fanit kuulivat vuosikymmeniä vanhan The Crampsin biisin… Jos jotakin tuollaista tapahtuisi joskus The 69 Eyesille, niin olisihan se ihan mielettömän siistiä!
Juuri tällä hetkellä The 69 Eyesin prioriteettilistan ykkösenä kuitenkin komeilee tuttu maa: Suomi.
– Monet artistit ovat puhuneet viime aikoina ”kultaisesta häkistä”. Termi sisältää ajatuksen siitä, että kannattaako rockyhtyeen ylipäänsä lähteä muille maille jos kotimaassa pyyhkii hemmetin hyvin? Juuri nyt The 69 Eyesin tilanne on erittäin hieno, sillä meidän suosio on palannut 2000-luvun alkupuolen platinatasolle, ja me viihdytään tässä suomalaisessa kultahäkissä oikein mainiosti,sanoo Linnankivi.
– Samalla häkin ovea voi hyvillä mielin raottaa ulkomaiden suuntaan, sillä sielläkin pöhisee hyvin. Äskettäin päättynyt kolmen viikon mittainen Euroopan-kiertue meni loistavasti, ja keikoilla riitti porukkaa. Toukokuussa taas käväistään katsomassa, millaiset tuulet puhaltavat USA:ssa vuonna 2023.
Suosiollisista reissuista huolimatta The 69 Eyesin kultaisin häkki löytyy jatkossa Suomesta. Bändin goth’n’roll raikaa tulevina kuukausina joka puolella maata.
– Death Of Darkness -albumi päättyy Outlaws-biisin. Se on pohjimmiltaan rakkauslaulu, mutta sieltä löytyy muutakin sanomaa. Kun keikkabussi kiitää maisemien halki, fiilis on sellainen, että mitkään lait eivät koske meitä, hymähtää Linnankivi.
– Kappaleen sanoituksista löytyy rivi ”They call us outlaws, outlaws for life”. Se ei ole siellä ihan turhaan, sillä näillä mennään… Loppuun asti!
Teksti: Timo Isoaho
Lue koko haastattelu Soundista 4/23.