22-PISTEPIRKKO: Downhill City

Arvio julkaistu Soundissa 11/1999.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
22 Pistepirkon uusin, lähes varkain ilmestynyt albumi on ääniraita Hannu Salosen ohjaamaan elokuvaan. Toisin kuin liian monet soundtrackit Downhill City on mahdollista ottaa vakavasti myös kuvastaan irrotettuna.

Arvio

22-PISTEPIRKKO
Downhill City
Clearspot

22 Pistepirkon uusin, lähes varkain ilmestynyt albumi on ääniraita Hannu Salosen ohjaamaan elokuvaan. Toisin kuin liian monet soundtrackit Downhill City on mahdollista ottaa vakavasti myös kuvastaan irrotettuna. Uutta ja vanhaa itseä yhdistäessään P-K ja Asko Keränen ja Espe Haverinen ovat luoneet tasa- ja täysipainoisen albumin, jolta tapaa sekä alkuaikojen garageisen 22 Pistepirkon että viime vuosien elektronisen ja ambienttejakin äänikuvia laatineen trion.
Matka Downhill Cityyn alkaa Fabian's Themen maalailulla, joka löytää sukulaissielunsa David Bowien Low'n instrumentaalipuoliskolta. Itse Downhill City on Say Wrongin ja Roundabout IIn lailla vanhaa tuttua autotallirypistystä. Soundtrackin ylittämättömimmäksi esitykseksi kohoaa Eleveniltä muokattu Let The Romeo Weep (Flamenco Mix), jonka pyörryttävästä tanssigroovesta olisi alan suuremmillakin tähdillä opittavaa. Jo kymmenen vuoden takainen Bare Bone Nest antaa levylle Where's The Home, Joey?n ja Snowy Dave '99 sekä Coffee Girl II ovat niinikään entuudestaan tuttua 22 Pistepirkkoa.
Soundtrack-luonteensa vuoksi urbaanisti deltabluesinen Downhill City on haluttaessa mahdollista kuitata pelkkänä hengähdystauon tapaisena välityönä.

Lisää luettavaa