AIMEE MANN: Lost In Space

Arvio julkaistu Soundissa 10/2002.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Ammoin Til Tuesday -yhtyeessä lahjojaan haaskannut Aimee Mann teki taiteellisen ja ilmeisesti myös kaupallisen läpimurron julkaisuunsa liittyneiden vastoinkäymisten myötä mainetta saavuttaneella kolmannella sooloalbumillaan Bachelor No. 2 ja Magnolia -elokuvan upealla soundtrackillä.

Arvio

AIMEE MANN
Lost In Space
SuperEgo

Ammoin Til Tuesday -yhtyeessä lahjojaan haaskannut Aimee Mann teki taiteellisen ja ilmeisesti myös kaupallisen läpimurron julkaisuunsa liittyneiden vastoinkäymisten myötä mainetta saavuttaneella kolmannella sooloalbumillaan Bachelor No. 2 ja Magnolia -elokuvan upealla soundtrackillä. Yhdeksi kaikkien aikojen parhaista filmeistä kasvava Magnolia oli kaiken lisäksi keskeisiltä osiltaan ohjaajansa Paul Thomas Andersonin kuvallinen tulkinta Aimee Mannin lauluista. Noiden levyjen loistokkuuden syyksi voi laittaa ne ylisuuriksi osoittautuneet odotukset, jotka Lost In Spaceen huomasi kohdistavansa. Albumin tuottama pettymys on siis ainakin osittain myös omaa syytä.

Aimee Mann kirjoittaa Lost In Spacellä huolellisesti piirrettyjä lauluja ja niiden toteutus on vähintäänkin yhtä vaikuttavaa. Mutta samalla biisit ovat kuin samasta muotista valettuja. Sävellysten ja tulkintojen homogeenisyys häiritsee enemmän kuin tarpeeksi ja kun tempotkaan eivät juuri vaihtele, tuntuu kuin Aimee Mann olisi tosiaankin eksynyt avaruuteen – tai ainakin jäänyt vaikuttavan tyylinsä vangiksi.

Levyn yhdenmukainen linja rikkoutuu kunnolla vasta viimeistä edellisellä raidalla. Muihin biiseihin verrattuna lähes lapsellisen suoraviivaisesti pophenkinen The Moth tosin saattaa toisissa korvissa kuulostaa Lost In Spacen tylsimmältä kappaleelta. Albuminsa päätösnumerolla It's Not Aimee Mann tuntuu kritisoivan niitä levy-yhtiöissä vaikuttavia voimia vastaan, joiden onnistui ainakin hetkellisesti rajoittaa hänenkin taiteilijan vapauttaan: "People are tricky/you can't afford to show anything risky/anything they don't know./The moment you try/well, kiss it goodbye." Tältä osin ympyrä on sulkeutunut. Bachelor No. 2 -albumilla Aimee Mann otti riskejä, mutta Lost In Spaceltä niitä ei enää tapaa.

Pettymyksestä ja nurinasta huolimatta Lost In Spacestä haluaa sittenkin pitää. Jo yksistään Aimee Mannin äänen vuoksi. Äänen, joka on samanaikaisesti sekä pehmeä että voimakas ja jota on vaikea kuvailla muulla adjektiivilla kuin suloinen. 

Lisää luettavaa