BLIND GUARDIAN: A Night At The Opera

Arvio julkaistu Soundissa 04/2002.
Kirjoittanut: Antti Mattila.
Muun muassa Motörheadin, Helloweenin ja Halfordin kanssa työskennellyt tuottaja Charlie Bauerfeind vuoli A Night At The Operaa Blind Guardianin kanssa vuoden ja kaksi kuukautta. Ja niin pullea on soundi, ettei rokulipäiviä ole tuona aikana pidetty.

Arvio

BLIND GUARDIAN
A Night At The Opera
Virgin

Muun muassa Motörheadin, Helloweenin ja Halfordin kanssa työskennellyt tuottaja Charlie Bauerfeind vuoli A Night At The Operaa Blind Guardianin kanssa vuoden ja kaksi kuukautta. Ja niin pullea on soundi, ettei rokulipäiviä ole tuona aikana pidetty. Opera on kuin huolella rakennettu talo, johon ei tuuli tuiverra kuin ikkunat särkemällä. Jos panssarilasin saa rikki.

Raitoja ei ole studiossa ainakaan säästelty. Blind Guardianin ylpeä voimametalli soi niin monikerroksisena, ettei kaikista meneillään olevista kuvioista ota mitenkään selvää. Laulua tuplataan ja triplataan vähän väliä ja musiikki pauhaa ja jyskää ympärillä. Oopperatuntumaa tosiaan on mukana, mutta onneksi muutamissa biiseissä on säilynyt Blind Guardianin viehkeä bardimaisuuskin.

Neljän vuoden odotus sitten Nightfall In Middle-Earthin on saanut ihmiset suunniltaan: Opera töksähti Kreikassa listakärkeen ja Saksassakin peräti viidenneksi. Tilausta tuntuu näille suuren vision omaaville saksalaisille olevan. Tämä kassamagneetti ei vain tarjoa yhtään alle viiden minuutin biisiä. Sen sijaan taiturimaista soittoa ja erikoisia temporatkaisuja kuullaan sitäkin vuolaammin. Levy huipentuu 14-minuuttiseen And Then There Was Silence -biisiin, jonka bändi pukkasi singleksikin!

Koukut ovat vain aika vähissä. Musiikki kulkee hyvin, mutta olo on kuin teatterissa; tulee kiinnittäneeksi huomiota sisustukseen ja joskus näkyviin vilahtavaan valomieheen. Korva osuu helposti runsaisiin yksityiskohtiin, mutta kokonaisuus jatkaa paraatiaan isompia jälkiä jättämättä. 

Lisää luettavaa