CAT STEVENS: Cat Stevens

Arvio julkaistu Soundissa 01/2002.
Kirjoittanut: Jake Nyman.
Saattaa olla, ettei Cat Stevens ole nykyään kovinkaan trendikäs artisti, mutta 1970-luvun ensi puoliskolla hän oli erittäin suosittu. Myös täällä Suomessa, jossa Stevensin levyjä toivottiin Nuorten Sävellahjassa soitettavaksi siinä kuin Sladen, Gary Glitterin ja Hurriganesinkin musiikkia.

Arvio

CAT STEVENS
Cat Stevens
A&M

Saattaa olla, ettei Cat Stevens ole nykyään kovinkaan trendikäs artisti, mutta 1970-luvun ensi puoliskolla hän oli erittäin suosittu. Myös täällä Suomessa, jossa Stevensin levyjä toivottiin Nuorten Sävellahjassa soitettavaksi siinä kuin Sladen, Gary Glitterin ja Hurriganesinkin musiikkia. Useimmiten toivojat olivat tyttöjä, jotka halusivat lähettää terkkuja sille ihanalle farkkupukuiselle pojalle Morning Has Brokenin, Wild Worldin tai Sad Lisan myötä.
Mutta minne katosi Cat Stevens eli Steven Demetre Georgiou, kyproksenkreikkalaisen Stavros Georgioun ja Ruotsissa syntyneen Ingrid Georgioun poika? Hän jätti popmusiikin tykkänään, ryhtyi muslimiksi, otti nimekseen Yusuf Islam ja alkoi levyttää pelkästään uskonnollista musiikkia.
Miksi juuri muslimiksi? No, jos isä on ortodoksi, äiti babtisti ja poika pannaan roomalaiskatoliseen kouluun, niin yhtä hyvin voidaan kysyä että miksi ei? Cat Stevensillä oli aina hyvin vapaamielinen suhtautuminen maailman eri uskontoihin. Tällä neljän cd:n antologialla Yusuf Islamin musiikkia kuullaan ainoastaan yhden kappaleen verran ja loput raidat ovat Cat Stevensin maallisen kauden tuotteita. Laatikko on järjestetty kronologisesti eli se alkaa Stevensin 60-luvun pophiteillä, kuten Matthew And Son ja I'm Gonna Get Me A Gun.
Sitten on luonnollisesti vuorossa 70-luvun huippumenestyksekäs folkrockkausi Island-yhtiön suojissa, ja pääpaino on silloin syystäkin Stevensin kahdessa parhaassa albumissa eli Tea For The Tillerman (1970) ja Teaser And The Firecat (1971). Mitään isompaa moitittavaa boksista ei löydy. Kansitekstit ovat erinomaiset, mutta vielä mielenkiintoisemmiksi tarinat muuttuvat, kun levyjen sisältöä ryhdytään ruotimaan biisi biisiltä. Kommentoijoina ovat Cat Stevensin pitkäaikainen kitaristi, hänen soundiinsa ja sovituksiinsa paljon vaikuttanut Alun Davies, useimmat Stevens-levyt tuottanut Paul Samwell-Smith sekä – Yusuf Islam itse. Hienoa ajankuvaa, hauskoja ja vähän liikuttaviakin tarinoita sekä triviaa niin paljon, että kukaan tuskin kaipaa sitä lajia yhtään enempää. Tiesittekö esimerkiksi, että Morning Has Brokenilla soittaa pianoa hieman toisenlaisen musiikin parissa maineensa hankkinut Rick Wakeman? 

Lisää luettavaa