KYUSS: Muchas Gracias – The Best Of

Arvio julkaistu Soundissa 12/2000.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Sekä ajallisesti että tyylillisesti aivan kummalliseen rakoon 90-luvun alkuvuosina kiilannut Kyuss ei ollut enempää eikä vähempää kuin verinen hevosenpää vallitsevan metalliscenen sänkyyn.

Arvio

KYUSS
Muchas Gracias - The Best Of
Elektra

Sekä ajallisesti että tyylillisesti aivan kummalliseen rakoon 90-luvun alkuvuosina kiilannut Kyuss ei ollut enempää eikä vähempää kuin verinen hevosenpää vallitsevan metalliscenen sänkyyn. Kun yhtyeen erikoinen esikoinen Wretch (1991) parin vuoden viiveellä julkaistiin myös Suomessa, oli kakkoslevy Blues For The Red Sunin (1992) hieno videobiisi Green Machine jo jättänyt lähtemättömät jälkensä tielleen sattuneisiin tyylikkään raskaan musiikin ystäviin. Allekirjoittanut muistaa elävästi iloinneensa seitsemän vuotta sitten Wretchistä näillä sivuilla – ja vähän muuallakin – aika tavalla.
Lähes soitettavuuden rajoille alasviritetyt kitarat, rento soittoasenne, meskaliininhuuruiset vivahteet psykedeliasta ja Black Sabbathille velkaa maksava muotokieli olivat elementtejä, joita ei samaan aikaan juurikaan muiden toimesta yhdistelty. Vaan nythän kaikki tietenkin osaavat jo todeta jälkikatseisen analyyttisellä tarkkuudella, että Josh Homme, John Garcia, Scott Reeder, Nick Oliveri, Brant Bjork ja Alfredo Hernandez rakensivat sen tykin, joka ampui sen siemenen, josta syntyi se alalajike, jota alettiin nimittää termillä "stoner rock".
Edellämainittujen albumien ohella Kyuss julkaisi vain täyspitkät Welcome To Sky Valley (1994) ja … And The Circus Leaves Town (1995). Vuonna 1997 ryhmä pisti ulos vielä eräänlaisen splitin itsensä, eli raunioiltaan nousseen Queens Of The Stone Agen, kanssa. Josh Hommen uran alkuvuodet tulevat Muchas Graciasin parissa käsitellyiksi perin perusteellisesti, eikä varsinaisia pyyhkeitä uskalla tarjota oikein mistään. Biisilista tosin huutaa ainakin kappaleita Green Machine ja Beginning Of What's About To Happen/Hwy 74. 

Lisää luettavaa