MARITTA KUULA: Jeesus Hollywoodissa

Arvio julkaistu Soundissa 10/1999.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Jos suomalaisessa rockissa ylipäätään voi tänä päivänä olla kapinallinen, niin Maritta Kuula on sitä. Kuula tulee tyystin eri maailmasta kuin samoihin aikoihin uudet albuminsa julkaisseet nuoremmat "sisarensa" Jonna Tervomaa ja Maija Vilkkumaa.

Arvio

MARITTA KUULA
Jeesus Hollywoodissa
Lilith

Jos suomalaisessa rockissa ylipäätään voi tänä päivänä olla kapinallinen, niin Maritta Kuula on sitä. Kuula tulee tyystin eri maailmasta kuin samoihin aikoihin uudet albuminsa julkaisseet nuoremmat "sisarensa" Jonna Tervomaa ja Maija Vilkkumaa. Maritta Kuulan musiikista ei erota pienintäkään kiinnekohtaa Alanis Morissetten tai Sheryl Crow'n kaltaisiin meidän aikamme tähtiin. Jeesus Hollywoodissa-albumilla välillä pikkutyttömäisestikin kujerrellen laulava aikuinen nainen on korkeintaan sukua Marlene Dietrichin tai Judy Garlandin suuruisille diivoille.
Maritta Kuula on kirjoittanut itse kolmannen oman albuminsa laulut. Sävellykset ovat epäortodoksisia ja tekstit kauttaaltaan vähintäänkin hämmentäviä ja usein myös hykerryttävän hauskoja. Jeesus Hollywoodissa-levyn äänellisestä kuvasta vastaa mestarirumpali Heikki Tikka.
Jeesus Hollywoodissa on albumillinen villejä ja paikoin huolestuttaviakin tarinoita. Kertosäkeellään ehdottoman hittiaineksinen Satelliitti sisältää japanilaista tunnelmaa, joka uusiutuu myöhemmällä Lunta-kappaleella. Mulla on rinnastuu olemukseltaan Lou Reedin Walk On The Wild Sideen ja Surullinen mies on cocktailmusiikkia Kuulan ravintolassa. Nyt ei tanssi kukaan-biisillä surkimus saa ansionsa mukaan. Maria soi äärimmäisenä surumarssina ja itse Jeesus Hollywoodissa on villiä garage-Kuulaa.
Korkeintaan Maritta Kuulan turhan alhaalle miksatuista lauluosuuksista moitteet ansaitsevan Jeesus Hollywoodissa-albumin biisijärjestys takaa levylle useiden laulujen pituisen rauhoittuvan outron. Persoonallisuudessaan hurjapäisen levyn viimeisen äänen sanoo Jyrki Sahlan savuisen pehmeä klarinetti.

Lisää luettavaa