”Mieleni tekee vetää pussi päähäni aina kun näen sen” – Queen-elokuvasta Oscarin pokannut leikkaaja häpeää outoa kohtausta

John Ottman myöntää, ettei kyseinen kohtaus kuulu hänen loistohetkiinsä.

Freddie Mercurysta ja Queen-yhtyeestä kertova Bohemian Rhapsody -elokuva palkittiin neljällä Oscarilla. Yksi näistä tuli parhaasta leikkauksesta, josta vastasi John Ottman. Vaikka pysti olikin muuten ansaittu, on elokuvassa yksi omituinen kohtaus, joka on herättänyt kummastusta ja hilpeyttä faneissa – nimenomaan hätäisen ja oudon leikkauksensa vuoksi.

Kyseessä on kohtaus, jossa Queen tapaa ensimmäistä kertaa tulevan managerinsa John Reidin. Bändi istuu ravintolan terassilla ja Reid saapuu paikalle keskustelemaan tulevaisuudensuunnitelmistaan – samalla kun kamerakulmat vaihtelevat salamannopeasti ja päättömästi hahmosta toiseen.

Ottman myönsi The Washngton Postille antamassaan haastattelussa, ettei kyseinen kohtaus todellakaan kuulu hänen uransa huippuhetkiin. Hänen mukaansa lopputulos johtuu siitä, että tekijät halusivat elokuvan ensimmäisen kolmanneksen etenevän nopeasti, mutta testiyleisöt halusivatkin nähdä lisää nimenomaan bändin varhaisia vaiheita. Ohjaaja Bryan Singerin saatua loppumetreillä potkut ei lisäottoihin jäänyt enää aikaa ja Ottman joutui kasaamaan muun muassa kyseisen kohtauksen kasaan todella vähäisestä materiaalista. Lopulta häneltä loppui yksinkertaisesti aika kesken ja siksi kohtaus näyttää hätäiseltä.

”Mieleni tekee vetää pussi pääni päähäni aina kun näen sen, koska se ei todellakaan ole minun estetiikkaani. Mutta mikäli elokuvasta tehdään pidennetty versio johon saan tuoda muutamia kohtauksia takaisin, leikkaan sen kohdan kyllä uudelleen!” Ottman lupaa.

Ottman kertoo Washington Postin haastattelussa keskittyneensä erityisesti elokuvan päättävään Live Aid -konserttiin, sillä se on koko Bohemian Rhapsodyn tärkein osuus. Ottman lyhensi Live Aid -loppuhuipennosta teatteriversiota varten täydestä 25 minuutista 13 minuuttiin viettäen sen parissa monia pitkiä päiviä.

”Sillä ei ollut merkitystä, miten hyvä elokuva olisi siihen asti ollut – jos Live Aid ei olisi toiminut, koko elokuva olisi kaatunut ja ollut todella mälsä. Siitä piti saada hyvällä tavalla tunteellisesti uuvuttava. Se ei saanut tuntua siltä, että sitä on saksittu”, Ottman toteaa.