ENSLAVED: RIITIIR

Arvio julkaistu Soundissa 9/2012.
Kirjoittanut: Antti Mattila.

Vuonna 1994 levytysuransa aloittanut Enslaved on julkaissut hirmuisen läjän musiikkia, sillä RIITIIR on norjalaisten kahdestoista albumi.

Arvio

ENSLAVED
RIITIIR
Nuclear Blast

Vuonna 1994 levytysuransa aloittanut Enslaved on julkaissut hirmuisen läjän musiikkia, sillä RIITIIR on norjalaisten kahdestoista albumi. Kiivas tahti ei ole tuottanut pelkkää hyvää, sillä Enslavedin jatkuva halu kehittää ja muuttaa musiikkiaan on johtanut kummallisuuksiin: progen kanssa leikkiminen on ollut välillä enemmän omille jaloille ampumista kuin eteenpäinmenoa. Eri näkökulmista vilkuiltuna bändin 2000-luvun levyt ovat olleet joko äärimmäisiä mestariteoksia tai vihoviimeistä identiteetin etsimistä.

Outoudet ja kunnianhimoisen musiikin säveltäminen jatkuvat RIITIIRilläkin. Sävellykset eivät todellakaan perustu millekään rockin tai popin peruskaavalle, vaan niiden voima on kaavattomuudessa, arvaamattomuudessa. Tässä Enslaved on aina ollut hyvä.

RIITIIR onnistuu siksi, että Enslaved hellittää hieman umpimielisestä mahdollisimman kuivan soundin hakemisesta ja jääräpäisestä toistosta. Biisit ovat rikkaita ja raikkaita, ja parasta kaikessa on black-juurien näkyvä esiinkaivaminen. Hitaampaa viikinkirääkyä, nopeampaa mustaa myrskyä ja kunnon Norja-riffejä mätetään kuulaamman materiaalin sekaan. Ei ole ensimmäinen kerta, kun rauhallisemmat ja kokeellisemmat osuudet viittaavat Voivodiin. Lisäksi erilaiset biisinosat osuvat nyt paremmin toisiinsa kuin monella aiemmalla levyllä.

RIITIIR on hahmokasta ja vaihtelevaa Enslavedia. Tällä kertaa homma ei karannut käsistä!

Lisää luettavaa