FINTELLIGENS: Nää vuodet 1997-2003

Arvio julkaistu Soundissa 12/2003.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
Helsinkiläinen Fintelligens ei suinkaan ole ensimmäinen suomalainen hip hop -ryhmä, eikä se jää tauolle lähtiessään viimeiseksi, mutta Iso H ja Elastinen ikuistivat kolmella albumillaan ja lukuisilla singleillään edustamansa musiikin lähtemättömästi popkulttuuriimme.

Arvio

FINTELLIGENS
Nää vuodet 1997-2003
Columbia

Helsinkiläinen Fintelligens ei suinkaan ole ensimmäinen suomalainen hip hop -ryhmä, eikä se jää tauolle lähtiessään viimeiseksi, mutta Iso H ja Elastinen ikuistivat kolmella albumillaan ja lukuisilla singleillään edustamansa musiikin lähtemättömästi popkulttuuriimme. Usein sanotaan, että Funkiest, Lifesaver, Murmur ja takavuosien veteraanit ovat vaikuttajina huomattavasti tärkeämpiä, mutta tuskin yksikään levyliike, -yhtiö tai yhtye on popularisoinut hip hopia siinä määrin kuin ansiokkaan päivätyön tehnyt intohimoinen Fintelligens.

Nää vuodet 1997-2003 on cd:llä ja dvd:llä julkaistu kronologinen ote Suomea koetelleen kaksikon diskografiasta, jota kartutetaan kahdella uudella kappaleella sekä dvd:n ekstroihin lisätyllä Diletantti-raidalla, joka on yhtyeen alkuvuosien julkaisematta jääneitä äänityksiä. Levy kattaa osuvien lp-valintojen ohella singlet mukaanlukien tammikuussa 1998 omakustanteena julkaistun Vapaa tyyli/Finvasionin, jolta ei harmittavasti kuulla b-puolta. Dvd puolestaan kokoaa kommenttiraidoin yhteen yhdeksän musiikkivideota, joista osa on sekä toteutukseltaan että tyyliltään maailmanluokan tuotantoa. Suppea haastattelu sekä viihdyttävät mutta tyhjänpäiväiset ekstrat päättävät historiikin.

Kenties keskeisin kokoelmalla toistuva teema on Fintelligensin suhde julkisuuteen ja kriitikoihin, joita Iso H:lla ja Elastisella on riittänyt musiikillisen uran ensiaskeleista lähtien, onhan kyseessä näkyvin valtavirran tietoisuuteen nousseista hip hop -yhtyeistä Suomessa. Se on uransa alusta asti tuottanut kliinisesti, kirjoittanut suorasukaisesti nöyristelemättä finglishiä ja yhdistellyt eurooppalaista pinta-soundia amerikkalaiseen maustettuna jälkimmäisen röyhkeydellä ja materialismilla. Kollegoiden paheksunta on vuosien varrella dokumentoitu Helsingin sisäänpäinlämpiävissä live-kuvioissa ja haastatteluissa rivien väliin.

Kuunneltuani kokoelman ja katsottuani videot jäin kaipaamaan muiden Rähinä-artistien, kollegoiden ja Sonyn henkilökunnan haastatteluja, läheisten näkökulmia kiisteltyyn ilmiöön. Vaikka moni meistä aavistaa, mistä Kelaa sitä, Pää pystyyn ja En vaihtais päivääkään kertovat, suurelle yleisölle jäänee arvoitukseksi, mikä on vienyt nämä kaks jannuu Harjun nuorisotalolta listakärkeen, MTV Nordiciin, Pipefestin päälavalle ja oman levy-yhtiön johtoon. 

Lisää luettavaa