IRON & WINE: Ghost On Ghost

Arvio julkaistu Soundissa 4/2013.
Kirjoittanut: Mikko Meriläinen.

Arvio

IRON & WINE
Ghost On Ghost
4AD

Iron & Wine -liideri Sam Beam on hienovaraisen uusiutumisen mestari. Ensi-ihastukseni Our Endless Numbered Daysin (2004) hauraasta mumina-americanasta on tultu asteittain rikkaasti sovitettuun, paikoin isostikin soitettuun ja monipuolisia vaikutteita henkivään musiikkiin. Silti ytimessä on säilynyt sama herkkyys, maanläheinen lämpö ja melodinen rikkaus. Sielussa tuntuu ja hattu nousee päästä.

Ghost On Ghost jatkaa täsmälleen siitä, mihin upea Kiss Each Other Clean (2011) jäi. Levy soi usein häpeilemättömän siistinä ja selkeänä, mutta intoutuu toisinaan täysin luontevasti spontaanin tuntuisiin rönsyihin. Surullisetkin nuotit lohduttava hymy suupielissään laulavan Sam Beamin tukena on ällistyttävän hieno bändi, joka värittää eläväistä pohjasvengiä maukkaasti törähtävillä torvilla, koskettimilla, jousilla ja hauskoilla stemmoilla.

Mopo lähtee mukavasti keulimaan jo kauniisti keinuvan avausraidan Caught In The Briarsin jazz-lopukkeessa. Hauska on myös bluesahtavan Lovers’ Revolutionin spontaanin tuntuisesti elävä tempo, ja jazzvaihde löytyy siitäkin. Kantrikaunokki Baby Center Stage lopettaa albumin niin pakahduttavaan nuottiin, että raita numero yksi taitaa kutsua taas.

Lisää luettavaa