KYLIE: Fever

Arvio julkaistu Soundissa 10/2001.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
33-vuotiaalla Kylie Minoguella on edelleen popbisneksen paras takapuoli, mutta hänen 15-vuotinen uransa ei suinkaan ole perustunut pelkästään ulkomusiikillisiin seikkoihin - myös musiikillisten yhteistyötahojen valinta on osunut usein aivan napakymppiin.

Arvio

KYLIE
Fever
Parlophone

33-vuotiaalla Kylie Minoguella on edelleen popbisneksen paras takapuoli, mutta hänen 15-vuotinen uransa ei suinkaan ole perustunut pelkästään ulkomusiikillisiin seikkoihin – myös musiikillisten yhteistyötahojen valinta on osunut usein aivan napakymppiin. Stock, Aitken ja Waterman sahasivat 80- ja 90-lukujen vaihteessa Kylielle komean rivin hittejä, Manic Street Preachers -kollaboraatio toi hänelle lisää kredibiliteettiä, vaikka Dianan kuolema torpedoikin alkujaan The Impossible Princessiksi kastetun ”indie-albumin” menestyksen eivätkä Nick Cave, Robbie Williams ja Pet Shop Boys suostu jakamaan rojaltejaan aivan kenen kanssa tahansa. Feverillä Kylli-täti jatkaa pääosin jo viimevuotisella Light Years -albumilla menestystä tahkonneen tiimin kanssa.

Kotimaassaan Australiassa suosittujen tv-sarjojen tähtösenä parrasvaloihin nousseella Kyliellä on ansioluettelossaan jo yli 30 Iso-Britannian Top 20 -hittiä, ja lisää pukkaa. Syyskuun alussa vastustamattoman hölmö Can’t Get You Out My Head -single hakkasi Posh Spicen Not Such An Innocent Girl -hirvityksen (Kylien single myi julkaisuviikollaan kahdeksan kertaa ennemmän kuin Poshin levy!) ja muut saman viikon hittityrkyt mennen tullen ja singahti suoraan Britannian listaykköseksi. Kylie ei ole juurikaan Victoria Beckhamia parempi laulaja, mutta heidän imagonsa eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Siinä missä mielikuvat Victoriasta ovat täynnä tunkkaista epätoivoa, on Kylie onnistunut säilyttämään tekemisissään raikkauden, reippauden ja vilpittömyyden, jotka tulivat esiin jo esimerkiksi I Should Be So Luckyn ja Better The Devil You Know’n kaltaisissa instant-hiteissä yli kymmenen vuotta sitten. Feverin materiaali toistaa taannoisilla Spinning Around – ja On A Night Like This -hiteillä hyväksi havaittua linjaa.

Diskopoljentoiset biisit ovat peripositiivisia ja tarttuvia ja ne lainaavat surutta sieltä ja täältä, mutta eivät jää kiinni liian usein. Levyn soundi on ehdottoman moderni, mutta juuri sen verran myöhässä, että viimeinenkin trendien perässä hiihtelijä ehtii mukaan. Vaikka filtteridisko on terminä jo varmasti kielletty kaikissa oman arvonsa tuntevissa tyylilehdissä, kehtaa Kylie kalastaa hittiä taustoiltaan rikollisen ranskalaisella Love At First Sight -raidalla, ja varmasti myös onnistuu pyrkimyksissään. Tarkistakaapa vain singlen listasijoitus sen julkaisun jälkeisellä viikolla! 

Lisää luettavaa