Laura Marling filosofisena – Semper Femina on avoimesti kaunis ja arvoituksellinen

Arvio julkaistu Soundissa 3/2017.
Kirjoittanut: Asko Alanen.

Arvio

Laura Marling
Semper Femina
Kobalt

Marlingin kaiman Laura Moision suosituksesta (Elämäni soundit 8/15) otin kuunteluun edellisen Short Movie -albumin (2015) sekä aiempia folk-kylläisempiä levytyksiä. Uuden Semper Feminan (”Nainen iäti”) kappaleet ovat lyriikaltaan rauhallisen vetovoimaisia ja sävelmiltään entistäkin parempia, avoimesti kauniimpia ja miellyttävän arvoituksellisia. Itse tuottamansa Short Movien jälkeen Marling on antanut sovitukset kitaristinsa Blake Millsin käsiin, joka on loihtinut kappaleisiin oivaltavia finessejä jousiarreista sähköisiin kitarakuvioihin.

Aloitusraita Soothing on yhteistyön upein helmi, notkealla bassokuljetuksella ja hyvin hienovaraisilla jousilla säestetty laulu ja antaumuksellinen tunnetila. Kitara on sähköisimmillään viimeisen raidan dylanmaisessa lyriikanluennassa Nothing, Not Nearly, jossa Marlingin kaikkea muuta kuin nasaali ääntämys on oivan kontrastisesti linjassa vahvasti säröilevän riffailun kanssa. Näiden välissä on seitsemän muuta vaihtelevin tyylivinjetein sävytettyä, vetovoimaista laulua, joita yhdistää Marlingin henkilökohtainen ja filosofisen naisellinen läheisyys. Pelkistetty folk ja talking blues -tyyliset tulkinnat ovat edelleen läsnä, mutta osa lauluista vihjaa harkitumman taiderockin ja triphoppailun suuntaan.

Lisää luettavaa