Levyarvio: Michael Bleu päästi irti yhden genren kahleista – Monet tyylit hallitseva artisti ratsastaa vapautuneesti

Arvio julkaistu Soundissa 1/2022.
Kirjoittanut: Jari Mäkelä.

Arvio

Michael Bleu
Auringonlaskun ratsastajat
Playground

Mikko Kananoja alias Michael Bleu on aiemmilla albumeillaan Uusi analogia (2019) ja American Graffiti (2020) todistanut hanskaavansa suvereenisti 70-lukulaisen retrosoulin tekemisen. Kolmannella pitkäsoitollaan Bleu tekee mitä lystää. Päästettyään irti yhden genren kahleista hän kuulostaa hyvin vapautuneelta.

Keskiyö Orionissa -avauksen peittelemätön Bohemian Rhapsody -laina nostaa hämmentyneen punan Queen-diggarin poskille. Herttua on keskitempoinen discofunk, mutta sanat viittaavat Bleun kymmenen vuoden takaiseen Musea ja taatusti myös Queenia jumaloineeseen The Duke -yhtyeeseen. Albumin huippuhetki, instrumentaali Katharine Ross ’67 voisi olla Airin tai Danger Mousen kynästä. Punomon Johanna Rauma kuulostaa Oranssia-biisillä hämmentävästi Ellipsiltä. Päätöskappale Haaverakkaus saattaa olla 20-luvun komein kotimainen pop-iskelmä.

Tuhatjalkainen ja Serpentiinit ovat selkeästi suunnattuja radiosoittoon, mutta eivät ilmeisesti sovi musiikkipäälliköiden genrelokeroihin. Afromikon Oi oi -radiohitin (2016) jälkeen Bleun toistolukemat ovat olleet niin vaatimattomia, ettei fyysisiä julkaisuja varmaan ole suunnitteilla. Tämä on sääli, sillä vinyylillä Bleun ajaton musa olisi kuin kotonaan.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa