Levyarvio: Tobias Sammetin lahjakkuus on hautautunut megalomanian alle

Avantasia
Moonglow
Nuclear Blast

Avantasiaa arvioidessa on aloitettava alusta. 20 vuotta sitten Tobias Sammetin power metal -ooppera oli tuoreinta genressään. Sittemmin Sammet on eksynyt mitä teatraalisempien tempausten pariin ja käynyt muun muassa Saksan Euroviisuissa kokeilemassa, mutta ei uudempi Avantasia näiden syiden takia vieroksuttavaa ole. Vuoden 2002 jälkeen projektin nimissä ei nimittäin ole julkaistu kokonaista levyllistä relevanttia musiikkia. Samalla Sammetin laulutulkintaan on eksynyt teennäisyyttä ja pakottamista.

Avantasian kahdeksas etenee kiusallisissa tunnelmissa. Ghost In The Moon on liian pitkä musikaalinumero, jossa rockbändisovitus sisältää lähinnä sointuja ja on alisteinen puuduttaville melodioille ja sävelkuljetukselle. Hevimpi Book Of Shallows petraa hieman ennen kehnoa c-osaa (jonka on valitettavasi joutunut tulkitsemaan Kreator-legenda Mille Petroza). The Raven Child juoksuttaa 11 minuuttia ylämaalaisia melodioita. The Piper At The Gates Of Dawn kaatuu mauttomaan syntikkatuotantoon. Pakollinen Helloween-pala, Michael Kisken tulkitsema Requiem For A Dream osuu maaliinsa.

Näin monia erehdyksiä sisältävästä albumista on mahdoton pitää, vaikka jossain megalomanian alla piilee edelleen suurta lahjakkuutta.