MARY J. BLIGE: The Breakthrough

Arvio julkaistu Soundissa 01/2006.
Kirjoittanut: Pauli Kallio.
Albumin otsikko pistää miettimään, minkälaista läpimurtoa hiphop-soulin kuningatar tässä tavoittelee. Taiteellista, henkilökohtaista, kaupallista? Vai onko taas kysymys siitä aina määrittelemättä jäävästä "seuraavalle tasolle" nousemisesta, joka kuuluu erottamattomasti r&b-teollisuuden sanastoon?

Arvio

MARY J. BLIGE
The Breakthrough
Geffen

Albumin otsikko pistää miettimään, minkälaista läpimurtoa hiphop-soulin kuningatar tässä tavoittelee. Taiteellista, henkilökohtaista, kaupallista? Vai onko taas kysymys siitä aina määrittelemättä jäävästä ”seuraavalle tasolle” nousemisesta, joka kuuluu erottamattomasti r&b-teollisuuden sanastoon?

Nimikappaleen virtaviivaisuus viittaa kaupalliseen vaihtoehtoon. Vetävä urkuriffi, taustamiesten bailaamaan yllyttävät huudahdukset sekä ”realin” ja ”feelin” rutiininomainen riimittäminen takaisivat Jennifer Lopezille listaykkösen Atlantin molemmin puolin. Tuskin kuitenkaan Mary Janelle, joka tuntuu vaistonvaraisesti satsaavan lujimmin niihin lauluihin, joissa hän pääsee tulkitsemaan kaltoin kohdellun naisen traagisia tuntoja. Can’t Hide From Luvissa hän kuulostaa vallan vaivattomasti oman itsensä lisäksi myös Aretha Franklinilta ja Margie Josephilta. Ensimmäinen single Be Without You on loistava 2000-lukulainen balladi, mutta vielä komeammin soivat loppupuolen jousilla vuoratut slovarit I Found My Everything ja Father In You.

Mary J. Blige kuuluu modernin soulin persoonallisimpiin ja kestävimpiin tähtiin, mutta Erykah Badun Baduizmin tai Maxwellin Urban Hang Suiten kaltainen klassikko antaa odottaa itseään. Ratkaisu voisi löytyä siitä, että taiteilija keskittyisi siihen, minkä hän parhaiten taitaa. Beyonce ja kumppanit kyllä tyydyttävät nuorimman teiniyleisön tarpeet.

Lisää luettavaa