PERE UBU: Lady From Shanghai

Arvio julkaistu Soundissa 2/2013.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

PERE UBU
Lady From Shanghai
Fire

Ohion Clevelandissä vuonna 1975 perustettu Pere Ubu heiluttaa yhä ylpeänä avantgardistisen epärockin lippua. Vaikka alkuperäisestä miehistöstä on jäljellä vain bändin luova sielu, ääneltään lammasmainen David Thomas, niin ensialbumista The Modern Dance (1978) alkanut perinteisen rockin ja sen tanssittavuuden pirstominen jatkuu edelleen.

Orson Wellesin ohjaaman elokuvan kaimaksi nimetty Lady From Shanghai ei edusta kaikkein hurjinta Pere Ubua, mutta haasteellisuuden vähäisyydestä levyä ei sentään voi syyttää. Pere Ubun alkuaikojen musiikkia avant garageksi kuvaillut David Thomas on tinkimättömässä näkemyksellisydessään kuin Captain Beefheartin henkinen perillinen. Muutamasta levyn kappaleesta tapaa ilmiselvää beefheartiaanista kieroutta ja Musicians Are Scum tuo jo nimellään mieleen orjapiiskuriksi tiedetyn Captainin.

Thanks mukailee sykkivine rumpukoneineen Anita Wardin tanssihittiä Ring My Bell, vaikka biisin viesti onkin “You can go to hell”. And Then Nothing Happened on pitkälti nimensä veroinen ja 414 Secondsilla Thomasin filosofinen pohdinta keskittyy miettimään, mikä osa totuudesta on unta ja mikä osa unesta on totta.

The Carpenter Sun johdattaa Pere Ubun neljännentoista studioalbumin keskelle kohtuullisen paksua yläpilveä. Pyrkiessään sinnikkäästi rikkomaan rockin ja tanssimusiikin kaavoja David Thomas tulee samalla tunnustaneeksi olevansa niiden piinaama.

Lisää luettavaa