YES: House Of Yes

Arvio julkaistu Soundissa 11/2000.
Kirjoittanut: Jouko Ruokosenmäki.
Kun rockyhtye on ennättänyt julkaista yli 30-vuotisen taipaleensa varrella viisi täyspainoista live-tallennetta, voidaan hyvällä syyllä miettiä, mahtaako kuudennelle enää olla hirveästi tilausta.

Arvio

YES
House Of Yes
Eagle

Kun rockyhtye on ennättänyt julkaista yli 30-vuotisen taipaleensa varrella viisi täyspainoista live-tallennetta, voidaan hyvällä syyllä miettiä, mahtaako kuudennelle enää olla hirveästi tilausta. Yesin puolustukseksi voidaan lukea se, että yhtye on viime vuosina saanut aikaan laadukkaita studiolevyjä ja House Of Bluesissa 1999 nauhoitettu "Kyllän talo" sisältää ilahduttavan paljon materiaalia viimevuotiselta Ladderilta. Uudet sävelmät toimivat pätevästi vanhojen kestosuosikkien rinnalla ja näistä laulaja Jon Andersonin Bob Marleylle sekä omalle vaimolleen omistamat Messenger ja It Will Be A Good Day tuovat progejätin repertuaariin tervetullutta maanläheisyyttä.
Muutenkin esityslistalle on poimittu mukava rypäs vähemmän kuultuja helmiä Yesin massiivisesta tuotannosta. Kipeän koukeroiset Yours Is No Disgrace ja Perpetual Change eivät liene ihan ilmeisimpiä valintoja. Pitkään ylenkatsottu, autereinen Awaken soi edelleen todella upeasti ja yllättäen albumilta löytyy myös ensimmäinen virallinen live-levytys Yesin kautta aikain suurimmasta hitistä, raskaasti jytisevästä Owner Of A Lonely Heartista.
Vaikka Yesin soitto ei enää ole yhtä raivokasta näpertelyä ja tykitystä kuin 70-luvulla, tarjoaa House Of Yes -tupla enemmän nokkelia sävelkulkuja ja pätevää fiilistelyä kuin moni muu bändi saa aikaiseksi koko uransa aikana. 

Lisää luettavaa