”Se kuulosti ihan kuolevalta kissalta” – Black Sabbath -muusikot muistelevat tuhoon tuomittua äänityssessiota klassikkolevyä tehdessä

Tony Iommi ja Ozzy Osbourne.
Ian Dickson/ Shutterstock/ All Over Press

Yhtye yritti soittaa jousisoittimia levylle itse, mutta homma ei mennytkään kuin Strömsössä.

Black Sabbathin Vol. 4 -klassikkoalbumista (1972) julkaistiin juuri uusi Super Deluxe -painos, joka sisältää runsaasti bonusmateriaalia, kuten Steven Wilsonin uudelleenmiksaamia ylimääräisiä ja vaihtoehtoisia studioäänityksiä ja livetaltiointeja sekä kirjan, jossa bändin jäsenet muistelevat levyn tekemistä.

Rolling Stone -lehti julkaisi hiljattain tämän uuden julkaisun pohjalta tehdyn pitkän haastattelun, jossa kitaristi Tony Iommi, laulaja Ozzy Osbourne, basisti Geezer Butler ja rumpali Bill Ward muistelevat Vol. 4:n kokaiininhuuruisia äänityssessioita. Rolling Stonen artikkelissa muusikot kertaavat esimerkiksi miten kaunis instrumentaali Laguna Sunrise sai alkunsa ja miten sen ansiosta levystä tuli entistäkin dramaattisempi.

”Me lisäsimme aina levyillemme mukaan jotain akustista keventämään ja tuomaan hieman lisää sävyjä. Niinpä kun koko bändi hyppäsi taas mukaan, se kuulosti entistäkin hevimmältä”, Iommi toteaa.

Kappale sisältää myös kauniit, Iommin säveltämät ja sovittamat jousiosuudet. Yhtye yritti ensin suuruudenhulluudessaan soittaa jousisoittimet levylle itse: Iommi soittaisi viulua ja Geezer Butler selloa. Kaksikko tilasi soittimet studioon ja ryhtyi tuumasta toimeen – mutta homma ei käynytkään niin helposti kuin rokkarit olivat ajatelleet.

”Sitä näkee sinfoniaorkestereita ja sellaisia ja ajattelee, että: ’Hei, minä osaan soittaa bassoa, tai minä osaan soittaa kitaraa. Miten vaikeaa jonkun sellon soittaminen voi olla?’ Hankin sellon enkä tajunnut siitä yhtään mitään. Sellaisen soittamiseen tarvitaan ihan oikeaa muusikkoa”, Butler toteaa.

”Se oli ihan katastrofi. Se kuulosti ihan kuolevalta kissalta. Aivan kamalaa. Ostin viulun, josta minulla ei ollut pienintäkään käryä, miten sitä soitetaan. En tiedä, mitä oikein ajattelin siinä kohtaa”, Iommi puolestaan nauraa.

Lopulta jousia soittamaan pestattiin sessiomuusikoita ja lopputuloksesta tulikin erittäin hieno ja kaunis. Siitä tuli niin onnistunut, että kappale päätettiin jättää instrumentaaliksi.

Laguna Sunrise oli todella kaunis. Olisin mielelläni yrittänyt keksiä siihen jotain [laulu]melodiaa, mutta en olisi voinut ylittää sitä, mitä [Iommi] oli jo tehnyt kitaralla, joten annoimme kappaleen olla sellaisenaan”, Ozzy toteaa.