Suuret kitaravalmistajat tukkanuottasilla – Gibson syyttää Deania tavaramerkkirikkomuksesta

Panteran Dimebag Darrell oli yksi tunnetuimpia Dean-kitaroiden soittajia.
AOP

Gibson näyttää toteuttaneen hiljattain muille valmistajille antaman uhkauksensa.

Legendaarinen soitinvalmistaja Gibson on viime aikoina paininut vakavien taloudellisten ongelmien kanssa ja ollut jo todella lähellä totaalista konkurssia, mutta sinnikkäästi yhtiö on kuitenkin onnistunut nousemaan vielä enemmän tai vähemmän jaloilleen. Sen verran pahassa jamassa yhtiö vielä kuitenkin on, että se on ottanut nyt kovat ja myös hieman kyseenalaiset aseet käyttöön.

Ensin Gibsonin uusi brändijohtaja Mark Agnesi julkaisi hämmennystä herättäneen, sittemmin poistetun videon, jolla tämä suorastaan uhkaili muita valmistajia ja jälleenmyyjiä Gibsonin tuotteiden kopioimisesta. ”Kaikille valmistajille tiedoksi: teitä on varoitettu”, Agnesi sanoi videolla suoraan.

Nyt yhtiö on sitten ryhtynyt sanoista tekoihin: Guitar.com nimittäin uutisoi Gibsonin nostaneen kanteen pitkäikäistä soitinvalmistajaa Dean Guitarsia, Luna Guitarsia sekä näiden emoyhtiötä Armadillo Distribution Enterprisesia vastaan. Gibson syyttää osapuolia tavaramerkkirikkomuksesta, tavaramerkkiväärennöksestä ja epäreilusta kilpailusta. Kitarajätin mukaan esimerkiksi Dean on kopioinut ainakin seitsemää Gibsonin tavaramerkkiä, kuten Flying V-, Explorer- ja SG-kitaramalleja, Doe Wing -lapamallia sekä Hummingbird-nimeä.

Erikoisen kanteesta tekee se, että kyseiset, varsin yleiset kitaramallit ovat olleet Deanin ja muidenkin valmistajien käytössä jo useita vuosikymmeniä. Lisäksi Gibson syyttää paitsi tavaramerkin rikkomisesta, myös sen väärentämisestä, mistä pamahtaa tuntuvasti rankemmat rangaistukset, mikäli Dean, Luna ja emoyhtiö Armadillo katsotaan syylliseksi. Guitar.comin mukaan Gibson voi hakea korvauksia kaikkiaan 14 miljoonan dollarin edestä.

”Uskomme Gibsonin väitteiden olevan perättömiä ja puolustamme itseämme voimakkaasti. Kunnioitamme ja arvostamme toisten oikeutta luomuksiinsa, olemmehan itsekin useiden tunnettujen alan brändien ylpeitä omistajia – mutta tunnustamme myös, että jotkin asiat ovat liian yleisiä ja tavallisia, jotta yksi yhtiö voisi väittää niitä omaisuudekseen”, Armadillon edustajat kommentoivat syytteitä.