SEREMONIAMESTARI: Sanasta miestä

Arvio julkaistu Soundissa 08/2001.
Kirjoittanut: Jorma Jortikka.
Seremoniamestarin Sanasta miestä on odotettu albumi. Mutta ei siksi, että sen tiedettäisiin jo etukäteen olevan vuoden pommein albumi tai seremoniamestariteos tai että siitä etukäteen tiedettäisiin oikeastaan yhtään mitään.

Arvio

SEREMONIAMESTARI
Sanasta miestä
Ranka

Seremoniamestarin Sanasta miestä on odotettu albumi. Mutta ei siksi, että sen tiedettäisiin jo etukäteen olevan vuoden pommein albumi tai seremoniamestariteos tai että siitä etukäteen tiedettäisiin oikeastaan yhtään mitään. Sitä on venattu hartaasti siksi, että albumi saattaa olla jonkinlainen tienviitta suuntaan, minne skene menee.
Seren harteille on lastattu suurimmat paineet, koska hän oli Suomi-rapin uuden nousun pioneereja ja koska hän on ensimmäinen virtuoosi, joka ehtii toiselle kierrokselle. Sere on myös puhunut räpäytysten sisältöjen tärkeydestä. Monen artistin kohdalla tarina irtoaa rapin klassisesta kolmiyhteydesta minä-viina-beibet. Mutta vaikka näistä aiheista riittääkin puhumista moneen kapakkailtaan, ei niiden varaan voi rakentaa kovin pitkää uraa. Ei sittenkään, vaikka kuinka keksisi uusia riimejä. Tyhjiä iskulauseita on kuultu jo tarpeeksi, on aika siirtyä puhumaan asiasta.
Toinen kierros alkaa lupaavasti, sillä Serellä on myös asiaa. Vaikka nytkin rokataan mikkiä sekä heitetään kädet ilmaan ja vaikka aiheiden pyhä kolmiyhteys kuuluu läpi Sanasta miestä -albumin, niin se ei jää levyn ainoaksi sisällöksi. Juttua irtoaa myös tärkeämmistä aiheista ja laajemmista pohdinnoista alkaen hip hopin ja yleensä musiikin tilasta Suomessa aina kuviin kolmannen maailman nälkäisistä lapsista.
Vakavia lauseita vakavista aiheista. Serellä tosin on niin laaja sanavarasto ja hän pudottaa niin monta kielikuvaa niin lyhyessä ajassa, että hieman pelottaa, kuinka hyvin vastaanottaja pystyy poimimaan viestin ilotulituksen seasta. Varsinaisia vastauksia tai suuria elämänohjeita ei kannata odottaa, sillä käsky kuitenkin kuuluu, että mieti itse mitä elämälläsi teet.
Sanoja Serellä riittää. Hän yksi Suomen nopeimpia räpäyttäjiä, jos ei peräti nopein. Tämä tulee hyvin esiin, kun Sere heittää vuoropuhelua vierailevien artistien kanssa. Tulenkantajien Herra Sopan ja Hannibalin sekä Kontrastin Silkinpehmeen ja Kivenkovan lausunnan verkkaisuus korostuu Seren vauhdin rinnalla. Tiukinta ja taitavinta Seren vuoropuhelu on kuitenkin Kalkkilaivan Kapteenin eli suomeksi riimittelevän Palefacen kanssa Mikrofonitsekki-kappaleessa, jossa puhutaan avoin mikki -tilanteesta. Vaikka kappale ei olisikaan freestailia, niin se paljastaa, että Paleface on taitava myös suomeksi ja että todellakin joskus yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi.
Ja lopuksi, Seremoniamestari ei olisi niin mestari, jos hänen taustavoimiinsa ei kuuluisi Skillsters. Voimakaksikko Okke ja DJ Infekto on osoittanut taitonsa jo edellisellä Sere-levyllä ja livetilanteissa, mutta nyt parivaljakko tuntuu käyvän suorastaan ylikierroksilla. Rytmien monipuolisuus jopa yhden kappaleen sisällä, nokkelien sana-sämpläysten poimiminen ja upean äänimaiseman luominen niukkojen efektien avulla osoittavat sellaista näkemystä, jolle ei löydy juurikaan haastajia tästä maasta. Seremoniamestari heittää kovan haasteen skenelle. 

Lisää luettavaa