IRINA: Älä riko kaavaa

Arvio julkaistu Soundissa 12/2005.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Anna Erikssonin ja Irinan levyjä yhdistää pyrkimys ottaa etäisyyttä entiseen ja Apulanta-miesten läsnäolo. Eriksson haluaa irti iskelmälaulajan roolistaan, missä operaatiossa häntä auttaa Sipe Santapukki. Irina puolestaan toivoo voivansa muuttaa tanssibändisolistisen kokemuksensa persoonalliseksi ilmaisuksi.

Arvio

IRINA
Älä riko kaavaa
Capitol

Anna Erikssonin ja Irinan levyjä yhdistää pyrkimys ottaa etäisyyttä entiseen ja Apulanta-miesten läsnäolo. Eriksson haluaa irti iskelmälaulajan roolistaan, missä operaatiossa häntä auttaa Sipe Santapukki. Irina puolestaan toivoo voivansa muuttaa tanssibändisolistisen kokemuksensa persoonalliseksi ilmaisuksi.

Sinusta sinuun -albumin valtteina ovat Anna Erikssonin ylivertainen ääni ja syvälle laulujen ytimeen porautuva atakki. Pääosin Santapukin ja Erikssonin yhteistyönä syntyneet biisit ammentavat aina perinteistä euroviisuilua myöten mieluummin menneisyydestä kuin tämän päivän muodeista. Levyn parhaimpiin lukeutuvilla raidoilla alitajunta näyttää kuitenkin tehneen luultavasti juuri Santapukille mojovan kepposen. Upea avausraita Ei se mennyt niin ja nopeatempoisempi Turhaa kun vaikuttavat lähinnä Weezerin keväisen Make Believe -albumin Haunt You Every Dayn ja This Is Such A Pityn suomennoksilta.

Toni Wirtanen oli Irinan vuoden takaisen Vahva-debyytin kapellimestari ja yksinvaltainen lauluntekijä. Wirtasen biisit ovat keskeisessä asemassa nytkin, mutta Älä riko kaavaa -albumilla kuullaan myös Egotripin Knipin ja Ville Pusan töitä. Knipin biisit tuovat tervetullutta vaihtelua Tonin puoliapulantaisiin, diskobeatiin taipuvaisiin raitoihin ja Ville Pusan päätöslaulu on kokonaan oma lukunsa. Irina itse on antanut panoksensa kappaleiden teksteihin.

Irinan toinen todistaa sen mikä jo tiedettiin. Asialla on ammattinsa osaava laulaja, joka on läpilyövän omaleimaisuuden sijasta juuri niin vahva kuin esittämänsä materiaali.

Lisää luettavaa