MAIJA VILKKUMAA: Aja!

Arvio julkaistu Soundissa 10/2015.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

MAIJA VILKKUMAA
Aja!
Warner

Pitkä ihana leikki -debyytistä (1999) lähtien laulunsa kirjoittavien artistiemme valioihin lukeutuva Maija Vilkkumaa otti Kunnes joet muuttaa suuntaa -albumin (2010) jälkeen reilun aikalisän. Seitsemäs studiolevy on tavallaan myös uusi alku, koska Aja! pukee Vilkkumaan laulut uuteen kuosiin.

Muun muassa Sannin ja Kasmirin levyjä tuottanut Hank Solo korvaa nyt Vilkkumaan edellisillä levyillä soineet bändit. Muutamilla raidoilla kuultavasta Mikko Kososen kitaroinnista huolimatta pääosassa ovat Solon koneet, soitot ja ohjelmoinnit. Toteutuksen radikaali muutos onkin Ajan! ongelma. Vaikka Vilkkumaan kirjoittamat – sävellyksiltään osittain myös Solon nimiin merkityt – laulut suurelta osin yltävätkin lähelle aiempien albumien tasoa, niin koneistettu sointi on epämukava ja väkinäisen kuuloinen ratkaisu.

Aja! on albumi, jolla sisältö on tallautua muodon alle.

Hauraan pianon avaama Onnea voimistuu vähin erin ja paljastaa tehokkaiden kertosäkeiden olevan yhä yksi Maija Vilkkumaan vahvuuksista. Skottilaulaja Anekan Japanese Boy -hitin mieleen palauttava Kissavideoita on Ajan! vaatimattominta antia. Toiseen ääripäähän asettuu ajallisesti pitkää tarinaansa kiinnostavasti kertova Lissu ja mä.

Aja! on albumi, jolla sisältö on tallautua muodon alle. Materiaalin potentiaalista huolimatta kokonaisuus houkutteleekin pariinsa kuin ajatus 3D-tulostetusta ruuasta.

Lisää luettavaa