SANTANA: Shape Shifter

Arvio julkaistu Soundissa 6-7/2012.
Kirjoittanut: Petri Silas.

Carlos Santanan levyuran käännekohdat ovat sattumalta 30 vuoden päässä toisistaan: vuoden 1969 Santana ja vuoden 1999 Supernatural. Vedenjakajista varhaisemman aikaan päivän sana oli tyylien ennakkoluuloton yhdistely, ja Santana kohosikin Al DiMeolan sekä John McLaughlinin rinnalle fuusion supertähdeksi.

Arvio

SANTANA
Shape Shifter
Starfaith

Carlos Santanan levyuran käännekohdat ovat sattumalta 30 vuoden päässä toisistaan: vuoden 1969 Santana ja vuoden 1999 Supernatural. Vedenjakajista varhaisemman aikaan päivän sana oli tyylien ennakkoluuloton yhdistely, ja Santana kohosikin Al DiMeolan sekä John McLaughlinin rinnalle fuusion supertähdeksi. Takapiruna hyöri keikkajärjestäjä Bill Graham. Toisellakin kerralla oli tähtäimessä fuusio; silloin eri laulajien kanssa. Takapiruna pyöri levymoguli Clive Davis.

Jos hyökyaaltojen arvo mitataan kaupallisesti, osoittautuu tehokkaammaksi jälkimmäinen. Taiteellisesti mitaten voiton vie varhaisempi läpimurto. Sen myötä julkaistut levyt kuten Abraxas ja Caravanserai (1970 ja 1972) muovasivat Meksikossa 1947 syntyneestä Carlosista sen instrumentaalisen lattarirockin ikonin, jona hänet yhä tunnetaan.

Ylevään taustaan peilattuna on arvokasta, että Shape Shifter osoittautuu Santanan parhaaksi levyksi vuosikausiin. Biisit kantavat riittävästi, eivätkä orgastiset sooloilotulituksetkaan ole viime kerrasta laantuneet. Helmiä ovat kosketinsoittaja Chester Thompsonin kanssa tehty nostalginen Ange­lica Faith, tulinen Nomad ja jylhä In The Light Of A New Day -balladi, jonka toinen säveltäjä on rumpali Narada Mic­hael Walden.

Lisää luettavaa