KAMELOT: The Expedition

Arvio julkaistu Soundissa 09/2000.
Kirjoittanut: Marko Säynekoski.
Kamelotin studiolevyt ovat todistaneet, miten erinomaisesta bändistä tässä jenkkiryhmässä on kysymys. Yhtye on kehittynyt sulavasti sankarimetallista voimametallin suuntaan, ja yhtyeen viimeisin studiolevy The Fourth Legacy on erinomainen osoitus siitä, mitä voimametalli voi olla parhaimmillaan.

Arvio

KAMELOT
The Expedition
Noise

Kamelotin studiolevyt ovat todistaneet, miten erinomaisesta bändistä tässä jenkkiryhmässä on kysymys. Yhtye on kehittynyt sulavasti sankarimetallista voimametallin suuntaan, ja yhtyeen viimeisin studiolevy The Fourth Legacy on erinomainen osoitus siitä, mitä voimametalli voi olla parhaimmillaan.
Bändin tuorein julkaisu sisältää kahdeksan liveraitaa viimeiseltä Euroopan-kiertueelta ja lisäksi mukaan on ympätty kolme aiemmin julkaisematonta kappaletta, joista tosin We Are Not Separate on julkaistu alkuperäisenä versiona Dominionilla. Konserttiversioiden pääpaino on Kamelotin kahdella viimeisellä studiolevyllä, jotka ovat Khanin aikakautta.
Valinnat eivät ole ollenkaan hullumpia, sillä vaikka bändin vanhemmat levyt ovatkin hienoja sankarimetallilevyjä, nykyinen linjanveto on alkanut eriytyä selvästi kauemmas alkupään tuotannosta. Ilmeisesti yhtyekin haluaa kappalevalinnoillaan olla edistämässä pesäeroa korostamalla tuoreimpia sävellyksiään.
Tällä livetallenteella Kamelot tarjoilee kiertueensa keskeiset hetket kompaktissa muodossa. Lisäksi bändi heittää A Sailorman´s Hymnin, joka on niiden kaikkein hienoimpien heavyballadien joukossa. Alunperin Siege Perilousin japsipainoksella julkaistu One Day kuuluu lähestulkoon samaan kastiin. Jos A Sailorman´s Hymn olisi vielä akustinen versio, Kamelot osuisi lähelle napakymppiä. 

Lisää luettavaa