LEONARD COHEN: Dear Heather

Arvio julkaistu Soundissa 10/2004.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Leonard Cohen jalostaa uutuudellaan Ten New Songsin (2001) tunnelmia yrittämättä peitellä imagoaan varttuneena naistenmiehenä ja rakkauden asiantuntijana. Dear Heather on ehdottomasti myöhäisillan tai keskiyön musiikkia ja tarkoitettu nautittavaksi korkeintaan kaksin.

Arvio

LEONARD COHEN
Dear Heather
Columbia

Leonard Cohen jalostaa uutuudellaan Ten New Songsin (2001) tunnelmia yrittämättä peitellä imagoaan varttuneena naistenmiehenä ja rakkauden asiantuntijana. Dear Heather on ehdottomasti myöhäisillan tai keskiyön musiikkia ja tarkoitettu nautittavaksi korkeintaan kaksin. Hillittyjen kudelmien äärellä Cohen jatkaa vetäytymistään laulajana. Villanelle For Our Timella laulu muuttuu puheeksi, niukalla ja häikäisevän kauniilla The Lettersillä naisääni astuu rinnalle ja Undertow'lla luostarista takaisin elämään palannut Cohen tyytyy biisinsä taustalaulajaksi.

Go No More A-Rovingin rakkauden ylistyksen jälkeen Because Of jatkaa tunnustuksellisilla linjoilla: "Women have been exceptionally kind to my old age". Morning Gloryn jazzahtavuus syntyy Van Morrisonin Astral Weeksistä tutuilla keinoilla. On That Dayllä Cohen ei halua muistella syyskuun 11. päivää kahta minuuttia kauempaa eikä myös kevyen folkisella Nightingalella soivan jew's harpin mukanaoloa voi pitää pelkkänä sattumana. Kokonaisuuteen nähden irrallinen liveversio ikivihreästä Tennessee Waltzista muistuttaa levyn lopuksi Cohenin nuoruusvuosien kantrimuusikkoudesta.

Muutamien sovitusten viihteellisyydestä ja naispuolisen taustakuoron ärsyttävyydestä huolimatta Leonard Cohen on jälleen kerran tehnyt pysähdyttävän levyn. 

Lisää luettavaa