KAUKO RÖYHKÄ: Akti

Arvio julkaistu Soundissa 1/2012.
Kirjoittanut: Antti Luukkanen.

(Neljän albumin yhteisarvio: Tyttöjen ystävä, Kaunis eläin, Jumalan lahja ja Akti)

Arvio

KAUKO RÖYHKÄ
Akti
EMI

(Neljän albumin yhteisarvio: Tyttöjen ystävä, Kaunis eläin, Jumalan lahja ja Akti)

Kauko Röyhkän ura on suomirockin suurista nimistä ehkä selkeimmin jaettu sykleihin. Alkuun valtakunnan virallinen ärsyttäjä, sitten hittien myötä hyväksytty artisti. Lähimmäksi unohdusta Röyhkä luisui 1990-luvun puolivälin jälkeen ennen kuin uudelleen viritetty yhteistyö Narttu-kitaristi Riku Mattilan kanssa nosti miehen mahdollisesti suurimpaan suosioonsa ainakin mitä median vastaanottoon tulee. Taiteellisesti ehkä mielenkiintoisin ajanjakso rajautuu vuosien 1991 ja 1995 välille, joihin mahtuvat nämä neljä vihdoin uudelleenjulkaistua albumia.

Suuri yleisö muistaa tämän vaiheen kaapista tulleena satanisti-Röyhkänä. Jumalan lahja (1993) oli sävyltään vahvasti eroottis-okkulttinen levy. Myrsky vesilasissa syntyi vasta suorassa tv-haastattelussa. Asiaan ei liittynyt suuria salatieteitä ainakaan, jos uskomme haastattelun takana ollutta Hyvät, pahat ja rumat -juontaja Simo Rantalaista, joka Hyvät, pahat ja munat -kirjassa kertoo satanismitunnustuksen tulleen vasta Jari Sarasvuon painostamisen jälkeen.

Tyttöjen ystävälle (1991) oli pedattu uuden alun paikka. Narttu-yhtye oli hajonnut eikä hittejä ollut enää lohjennut. Tyttöjen ystävä jäi välikauden levyksi, sillä sen kokoonpanosta Jumalan lahjalla oli jäljellä vain Kaksi koiraa -albumilla (1990) mukaan tullut kitaristi Timo Vikkula. Avausraita Kevät on yksi hienoimmista yksittäisistä Kaukon biiseistä ja muutenkin levyn salaperäisen vahva tunnelma vetää puoleensa yhä uudelleen. Vahvempaa pyörrettä kohti oltiin silti menossa.

Jumalan lahja ja Kaunis eläin (1994) ovat molemmat Kauko Röyhkän tuotannon helmiä. Jumalan lahja on päällekäyvä, aggressiivinen ja pahaenteinen halusi sen pahuuden määritellä millä tavoin tahansa. Kaunis eläin jatkaa samalla linjalla, mutta sen vahvuus on yksittäisten kappaleiden tunnelatauksessa. Sanat on varmasti yksi suomalaisen rockin raivoisimpia biisejä, vaikka se ei ole punkia ja metallia nähnytkään. Näillä levyillä esiintyy mies, jota ei haluaisi suututtaa. Mies jolla on maine, toden totta.

Akti (1995) on Röyhkän tuotannossa kummajainen, sillä se on ilman päälle­soittoja tehty studiolevy, jolla on uusia versioita vanhoista kappaleista sekä kokonaan uusia biisejä. Kannessa Röyhkä tuijottaa kuulijaa pahaenteisesti ja artistin tulkinnassa on levyllä kuolettava annos myrkkyä. Parhaimmillaan basisti Ari Vaahteran ja rumpali Tero Klingin täydentämä yhtye myllyttää huikealla intensiteetillä. Levyn ilmestyessä Aktia ei tajunnut ihmetellä, mutta jälkikäteen se tuntuu välityöltä. Kylläkin mainettaan paremmalta.

Uudelleen julkaistut albumit on remasteroitu. Kauniilla eläimellä ja Jumalan lahjalla on myös bonuskappaleita.

Lisää luettavaa